kadikoy - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Joyce Scholten - WaarBenJij.nu kadikoy - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Joyce Scholten - WaarBenJij.nu

kadikoy

Blijf op de hoogte en volg Joyce

25 Maart 2014 | Turkije, Istanbul

als je een erasmus student van maakt niet uit uit welk land vraagt wat hun favoriete plek in istanbul is, dan zullen ze je kadikoy noemen. een groot geluk dat ik nog geen kwartiertje lopen van kadikoy woon. toch zie ik na 6 weken hier nog niet wat er zo bijzonder is aan deze plek. ja, natuurlijk is het groot, leuk winkelen en gezellig om te eten in de avond. maar wat er nou zo bijzonder aan is weet ik niet.
daarom zette ik mezelf er toe om zondag op ontdekking te gaan. op zoek naar de gekleurde trappen die ik alleen nog maar op een foto had gezien. maar na een paar uur rondlopen en meerdere keren te verdwalen heb ik de trappen nog niet gevonden. wel heb ik een paar mooie afgelegen straatjes gevonden.
het mooiste wat ik vind is een grafitti tekening van kadikoy zelf. hierop is precies te zien wat je ervaart als je naar kadikoy gaat.
de stenen aan het water waar je heerlijk kunt verbranden omdat je door de zeewind niet voelt hoe warm het is,
de mannen die simit (een soort brood in de vorm van een grote donut) op hun hoofd dragen en proberen te verkopen,
de mooie kade naar de veerboten die je naar het europese deel kunnen brengen,
de turkse mannen die geen haast hebben en altijd netjes gekleed rondlopen,
de vismarkt (blijkbaar de bekendste van istanbul, maar je zult mij er nooit vinden),
het stierenbeeld wat het middelputn van kadikoy is en de plek waar alle narigheid rondom de demonstraties begon,
en het vervoer in de taxi's of busjes die je overal naar toe willen brengen.

zaterdag ben ik naar het strand geweest aan de zwarte zee in kilyos. dit was een groot avontuur. het strand is een speciaal erasmus strand en word ook het "the secret beach" genoemd. de tocht er naar toe maakte duidelijk waarom het zo secret is. om er te komen moesten we anderhalf uur reizen met de metro en de bus, wandelen door een dorpje wat bijna verlaten leek en van een grote rots af klimmen zonder enige vorm van zekering. om echt op het strand te komen moesten we ook nog eens een grote sprong over een riviertje maken. en nee hier ben ik niet droog vanaf gekomen. maar speciaal was het zeker om met zo'n honderd erasmus studenten uiteindelijk op het strand te liggen. alle handdoekjes lagen over elkaar heen en iedereen had wat lekkers mee genomen om te delen. helaas was de zon ver te zoeken omdat deze plek tussen de bergen ligt en de wolken ertussen bleven hangen.

wat ik de afgelopen week ook ontdekt heb is de grote winkelstraat van taksim en daarbij de verborgen straatjes die achter de grote winkelstraat ligt. als je door de vele politiebusjes op straat heen kijkt is het een geweldig gezicht. hier zal ik veel van mijn dagen vertoeven. ook zie ik het bekende taksim plein waar veel demonstraties zijn. de enige demonstratie die ik zie is er 1 van een homobeweging (te herkennen aan de regenboog vlag) maar gevaarlijk is het niet.

buiten de avonturen om moet ik gewoon naar school. want over 2 weken beginnen mijn midterms die voor 50% meetellen voor mijn eindcijfer. daarom zal ik de aankomende week niet veel vrije tijd hebben.

groetjes uit Goztepe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 4349

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: